Na konci roku ukončil spolupráci se značkou Klimchi mladý sklářský designér, výtvarník a malíř skla František Jungvirt. Pozici, na kterou nastoupil ještě během studií na UMPRUM, zastával čtyři roky. Za tu dobu pomohl vybudovat značce portfolio i vytvořit jasně rozpoznatelnou identitu.
Kromě návrhů kolekcí se Jungvirt podílel také na tvorbě vizuální identity značky Klimchi či jeho marketingu. Stejně tak pomáhal s vybudováním e-shopu i s nedávným otevřením kamenného obchodu či při přípravách výstavních expozic na tuzemských a zahraničních veletrzích.
Paralelně s tím však jako designér dokázal rozvíjet i vlastní značku eponymní značku františek jungvirt., ve které propojuje designovou, řemeslnou i uměleckou stránku práce se sklem. Právě rozvíjení vlastní značky je teď autorovým hlavním cílem. Předloni otevřel v pražských Košířích vlastní showroom, který na podzim doplnil o 300stránkový katalog shrnující jeho dosavadní tvorbu. Ten je zájemcům k dispozici jak v tištěné, tak online verzi.
„Nepokračovat ve spolupráci s KLIMCHI a osamostatnit se vnímám jako důležitý krok ve své kariéře. Chci se soustředit výhradně na svou vlastní značku, vrátit se k malbě na sklo a více se věnovat tvorbě skleněných uměleckých objektů. Vnitřně mě to táhne ke stále složitějším projektům a spolupracím s těmi nejnáročnějšími klienty a zadavateli, kteří do mého života i díla přináší nové výzvy,“ vysvětlil František Jungvirt s tím, že v rámci vlastní značky má také větší volnost v tvorbě a v možnosti experimentování se sklem.
Slevy jako dvousečná zbraň
Značka Klimchi původně aspirující na propojení cenově dostupného a prémiového segmentu začala postupně opouštět na úkor většího důrazu na sériovou výrobu a na výraznou slevovovou politiku. I to mohlo stát za ukončením spolupráce, jak nastínil Jungvirt v rozhovoru pro server Czech Design.
„Občas si klienti mé jméno spojovali doslovně s oběma subjekty, a proto bylo někdy náročné vysvětlit, že moje značka je samostatný subjekt postavený na jiné obchodní strategii a že slevovou politiku, která je v Klimchi hodně výrazná, nerazím,“ uvedl.
Zatímco se Jungvirt ve skle zaměřuje na limitované edice a sběratelské objekty a svou vlastní značku chce profilovat jako prémiovou, značka Klimchi se stále více profiluje na sériovou a cenově dostupnou výrobu stolního skla.
Časté slevy i agresivní reklama na sítích je u Klimchi, která nese název svého zakladatele Lukáše Klimčáka, viditelná, nevyhýbá se ale i jiným značkám. Například podle ředitele festivalu Czech Design Week Lukáše Pipka je důraz na slevy a zvýšení prodejů pro designové značky často dvousečnou zbraní.
„Slevy sami o sobě nejsou špatně, protože zpřístupňují premiérové výrobky širší skupině zákazníků. Je ale důležité to vyvažovat. Častými slevami si totiž značka zavírá cestu k prémiovému segmentu. Zároveň si ale značka zavře dveře ke spolupráci s talentovanými designéry, kteří nebudou chtít spojovat své jméno s ‚levnou‘ značkou,“ uvedl Pipek.
A co chystá značka františek jungvirt.
Konkrétně František Jungvirt se nadále plánuje věnovat výhradně vlastní eponymní značce, která mu otevírá častější spolupráce i s jinými značkami jak v Česku, tak v zahraničí.
Kromě uvedení nových kolekcí se zaměří na další budování brand identity a spolupráce s firemními klienty či designérskými studii. Také se chce opět více věnovat malbě skla a pokračovat v tvorbě unikátních objektů a limitovaných sběratelských edicí.
Pod vlastní značkou též dosáhl několika významných úspěchů. Například loni získal ocenění BIG SEE za kolekci váz Garden Roots, dále je držitelem Ceny Josefa Hlávky pro talenty do 33 let a dalších ocenění. Jméno českého skláře rezonuje i v zahraničí. Jen za posledních pět let vystavoval své dílo ve Spojených státech amerických, Francii, Velké Británii, Švýcarsku či Izraeli. Jeho tvorba byla součástí Milan Design Week, v minulém roce pak zamířila na Dutch Design Week a Dubai Design Week.
Do budoucna se chce zaměřit na tvorbu unikátních objektů a limitovaných sběratelských sérií, ale i na zakázkový design a díla na míru. I v tomto ohledu má František Jungvirt již bohaté zkušenosti – v minulosti spolupracoval se značkami jako J&T Banka, Xiaomi, Four Seasons, Google, Prim Manufacture, DS Automobiles, Lexxus Norton, Maison Sisley, House of Lobkowicz, Nadace Václava a Dagmar Havlových VIZE 97 a řadou dalších.
„Kromě vývoje nových produktů bych také rád rozšířil svůj tým a pokračoval v budování brand identity a obchodním rozvoji. Díky tomu, že nyní budu fungovat samostatně, se mi otevírají možnosti ke spolupracím s privátní i firemní klientelou nebo interiérovými designéry a studii. Nadále se chci spojovat se značkami, které se odkazují k určité tradici a řemeslné zručnosti a dbají na nejvyšší kvalitu nejen ve výrobním procesu, ale i všech dalších aspektech,“ nastiňuje budoucí plány František Jungvirt.
V nejbližší budoucnosti jej čeká například spolupráce s módní designérkou Ivanou Mentlovou či uvedení kolekce hodinek František Jungvirt ve spojení se značkou PRIM Manufacture.