Ostrava plánuje rozsáhlou rekonstrukci zchátrálého věžáku v centru města. 22patrová budova, která vznikla v 60. letech a poslední roky chátrala by se měla proměnit v prokslenný mrakodrap s patrem navíc. Za návrhem stojí architektonické studio AI-DESIGN architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Celkové náklady se odhadují na 390 milionů korun.

Z původního věžáku, který se nachází v Ostrčilově ulici, zbude pouhý skelet. V rámci rekonstrukce mají být demontované azbestové panely a přistaveno nové komunikační jádro – subtilní tubus se schodišty a výtahy.

Za návrhem rekonstrukce mrakodrapu stojí studio AI-Design architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Foto AI Design
Za návrhem rekonstrukce mrakodrapu stojí studio AI-DESIGN architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Foto AI-DESIGN

Původně dvaadvacetipatrový mrakodrap bude také navýšen o jedno patro, kde má být umístěná kavárna s terasou a vyhlídkou na Ostravu. V mrakodrapu dohromady vznikne 76 nově navržených bytů různých velikosti, od 1+kk po mezonetové byty v horních patrech. Návrh také počítá s celoprosklenými okny a rozšířením o balkóny se zelení. V parteru kromě recepce a lobby vzniknou také komerční prostory o celkové rozloze 135 metrů čtverečních.

Kontinuita původní ideje

„Naším úkolem bylo studovat potenciál existujícího bloku jako pokračování původní ideje – bydlení ve výškových budovách s ohledem na dnešní požadavky na kvalitu, existující regulace, ekologii a životní prostředí. Ve spolupráci s odborníky z různých profesí jsme zpracovali návrh, který jsme předložili k diskuzi,“ uvedla architektka Eva Jiřičná.

Návrh počítá s celoprosklenými okny pro podtržení vzdušnosti a prostornosti jednotlivých bytů i při nízké světlé výšce podlaží. Ostrava mrakodrap Foto AI Design
Návrh počítá s celoprosklenými okny pro podtržení vzdušnosti a prostornosti jednotlivých bytů i při nízké světlé výšce podlaží. Foto AI-DESIGN

„Po celém světě najdeme poválečné budovy postavené s nejlepším úmyslem a nejlepší dosažitelnou technologií pro potřeby své doby. Mnohé z nich ukončily svou užitečnou roli, a ačkoli jejich konstrukčně stavební stav je pořád v akceptovatelném stavu, podmínky na bydlení a kvalita vnějších fasád neodpovídají dnešním požadavkům. Otázka jejich budoucnosti závisí na zvážení různých možností,“ dodala.

Návrh také počítá se zřízením 130 až 170 parkovacích míst. V plánu je přeměna stávajícího parkoviště, či vybudování nového parkoviště v místě současné kotelny.

Z věžáku je dostupný výhled na celou Ostravu. Foto AI Design
Z věžáku je dostupný výhled na celou Ostravu. Foto AI-DESIGN

Řešení posvětili i hasiči a statici, nicméně nadále probíhá monitoring kmitání a deformací. Výsledky budou využity pro další přípravu projektu.

Město zapojí soukromého investora

Pro město bude klíčové zapojení soukromého investora. V ideálním případě by rekonstrukce měla započít v roce 2023 a celková cena je odhadována na 390 milionů korun.

Podle investiční náměstkyně ostravského primátora Zuzany Bajgarové (ANO) bylo klíčové zachovat výšku budovy a jeji smysluplnou funkci. Proto byla preferována cesta rekonstrukce místo stavby nového objektu.

V mrakodrapu má vzniknout dohromady 76 bytů. Foto AI Design
V mrakodrapu má vzniknout dohromady 76 bytů. Foto AI-DESIGN

Svou roli hrála i otázka udržitelného stavění. „Udržitelnost nejsou jen zelené střechy, je to také využití energie a materiálů budovy, která vznikla před desítkami let. Náklady na rekonstrukci přitom odpovídají nákladům obdobných bytových projektů, které v Ostravě realizujeme,“ zmínila náměstkyně.

„Do projektu jsme šli s očekáváním, zdali vůbec najdeme cestu, jak budovu rekonstruovat, a přitom do ní dostat smysluplné funkce,“ doplnil ostravský primátor Tomáš Macura (ANO). Dodal, že návrhu předcházelo prověření bezpečnosti budovy a technických aspektů, které byly v rámci debaty o budoucnosti mrakodrapu dlouho zpochybňovany.

Ostrava mrakodrap Foto AI Design
Věžák se nachází na sídlišti Jindřiška v centru Ostravy. Foto AI-DESIGN

Výrazná změna podoby věžáku se setkala s protichůdnými názory, na což reagoval ředitel Městského ateliéru prostorového plánování a architektury v Ostravě (MAPPA) Ondřej Vysloužil. „Změna ‚tváře‘ takto významné ostravské dominanty je citlivá věc, nehledě na to, že je v kontextu dalších budov a sídliště Jindřiška,“ uvedl ředitel s tím, že nový vzhled vychází do velké míry z navržených funkčních a technických řešení, které umožňují zachovat výšku budovy.

MAPPA zřídilo jako svoji příspěvkovou organizaci město Ostrava v létě 2019. Jedná se o hlavní koncepční pracoviště Ostravy v oblasti architektury, urbanismu a tvorby města.

Odborné veřejnosti byl návrh představen v druhé polovině ledna, veřejně pak byl představen na začátku února v rámci on-line debaty. Té se účastnili i autoři návrhu Eva Jiřičná a Petr Vágner. Záznam je dostupný zde.

Původní věžák v posledních letech jen chátral. Foto AI Design
Původní věžák v posledních letech jen chátral. Foto AI-DESIGN

Mrakodrap s téměř čtvercovým půdorysem a proskleným parterem vznikal v letech 1965 až 1968 podle návrhu architekta Jana Slezáka v tzv. pozdním internacionálním stylu. Rok dokončení je odražen ve výšce budovy, která má 22 pater a 68 metrů. Jedná se o třetí nejvyšší budovu v Ostravě, po věži Nové radnice a Bolt Tower v Dolních Vítkovicích.

Žádné vzdušné zámky

Jako obytný dům sloužil věžák jen první desetiletí, už v 70. letech musel projít rozsáhlou rekonstrukcí, kdy byl přestavěn na kancelářský objekt. Posledních sedm let je nevyužíván. V minulosti se uvažovalo o jeho demolici či snížení výšky budovy, z plánů ale vždy sešlo. Město nakonec oslovilo studio AI-Design.

„Oslovili jsme AI Design, paní Evu Jiřičnou a pana Petra Vágnera, aby nám s tím pomohli, protože na jedné straně s tím mají samozřejmě zkušenost, s dobrými výškovými domy a zároveň jsou známí, alespoň z mého pohledu, tím, že nenavrhují vzdušné zámky, ale skutečně umí postavit návrhy na faktech a skutečnosti, a to pro nás bylo velmi významné,“ uvedla náměstkyně Bajgarová.

Ostrava mrakodrap Foto AI Design
Foto AI-DESIGN

Sama Jiřičná už v Ostravě v minulosti navrhla pro obchodní centrum Forum Nová Karolina možnou podobu lávky. K realizaci však nedošlo, důvodem tehdy měly být vysoké finanční náklady.

Ateliér AI-DESIGN vznikl v roce 1999 v Praze jako společný projekt architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Jiřičná působí od 60. let v Londýně, od roku 1984 zde má i vlastní ateliér. Vágner s Jiřičnou spolupracuje už od svých studiích začátkem 90. let.