Tereza Talichová vystudovala konceptuální a intermediální tvorbu na pražské UMPRUM, její další cesty však vedly do reklamní agentury. Už při své školní stáží v Paříži však tvořila první kresby objektů inspirovaných dřevěnými hračkami z počátku 20. století, a i během let v reklamní agentuře v nich pokračovala. Až teprve před dvěma lety se rozhodla své návrhy vytáhnout „ze šuplíku“ a figurky, které vznikají pod platformou Tititi, také zrealizovat.
„V určitý moment dospějete do bodu, kdy už nestačí si nápad jen načrtnout nebo nakreslit, ale chcete svoji představu zrealizovat, zhmotnit,“ říká v rozhovoru pro Czech Design Mag Tereza.
Ve své tvorbě s Tititi se vrací k tradici artělovských umělců, jako byli Jaroslav Benda, Minka Podhajská, Václav Špála, Ladislav Sutnar a další, kteří na přelomu 19. a 20. století utvářeli podobu moderní české hračky vycházející z lidové tvořivosti.
Svou první sérii Tereza představila na předloňském Designbloku a hned za ni dostala cenu v kategorii bytových doplňků. Následovaly nominace na Czech Grand Design a ocenění Czech Design Award v rámci přehlídky Czech Design Week. Dnes už se počet jejích ručně soustružených a malovaných figurek blíží ke dvěma stovkám. Každá z nich je přitom jedinečná, žádná nevzniká dvakrát. I to je jedním z hlavních konceptů Tititi.
Že by někdy zdroje inspirace pro její figurky došly, se Tereza nebojí. „Myslím, že vtipných figurek je mezi námi dost,“ říká s nadsázkou. Snaží se přitom pousovat platformu Tititi dál, od tématických a kinetických figurek k scénickým vyobrazením a ke spolupráci s dalšími českými umělci a ilustrátory.
Figurky Tititi stojí na pomezí hraček a uměleckého objektu, které člověka dokáží provázet od dětství po zbytek života. A do svých sbírek už si její figurky zakoupily i Moravská galerie v Brně či Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. S tamější kurátorkou Marií Míčovou také chystá výstavu svých figurek, její realizace na podzim, stejně jako většina kulturních akcí, zůstává ale nejistá.
Hned na začátek se zeptám, co Vás vedlo k výrobě dřevěných figurek a založení značky Tititi?
V určitý moment dospějete do bodu, kdy už nestačí si nápad jen načrtnout nebo nakreslit, ale chcete svoji představu zrealizovat, zhmotnit. Chtěla jsem vytvořit svůj „Tititi svět“ a trochu taky vzkřísit tuto prvorepublikovou tradici. A další popud je právě má neustála fascinace figurek od našich artělovských tvůrců, v podstatě jsou tyto „sošky“ stále aktuální, vůbec nezestárly a já nechápu, že v této tradici nepokračuje více umělců.
Vzhledem k tomu, že každá figurka je originálem, kde čerpáte inspiraci pro jejich tvorbu?
Přestože je každá figurka jen jednou, tak doufám, že inspirační zdroje nevyschnou, protože jsou všude kolem mě. Myslím, že vtipných figurek je mezi námi dost.
Jak byste popsala proces jejich vzniku? Je to pro Vás i určitá forma meditace?
Meditací bych to určitě nenazvala. Ne proto, že nejsem ezo člověk, ale proces vzniku je někdy fyzicky náročný a dobrodružný, pro mě vzrušující zážitek…
Na začátku se vždy zamiluji do představy, kterou si načrtnu, a pak v procesu vzniku dojdu buď k tomu, že vznikne někdo jiný, nebo že to absolutně nejde vyrobit. Takže se musím přiznat, že jen tak 30 procent figurek vypadá tak jak na prvotním náčrtku.
Pokud bych měla popsat proces tvorby, to by bylo asi zdlouhavé. Ale připravuji letos video, kde ukazuji jednotlivé části procesu, od kresby, výběru dřeva, soustružení až po malbu a zatím to nevypadá nudně, i když to má přes půl hodiny, takže snad si to své diváky najde.
K loňskému jaru rodinu Tititi tvořilo 63 figurek ve dvou sériích, kolik jich už je dnes?
Tak nyní jsou na světě už čtyři série. Jednotlivé tvary figurek jsou nakresleny na krabicích Tititi, takže každý majitel své figurky má přehled, kam patří ta jeho. Nevím teď přesné číslo, ale blížím se ke dvěma stovkám.
Každou sérii Tititi spojuje určité téma, naposledy jste na Designbloku představila sérii pohyblivých figurek Kinect Kosmos, která představuje jakýsi posun v samotné možnosti dřevěné figurky, plánujete Tititi posouvat ještě dál?
Ano, ráda bych Tititi figurky posunula do scénografie. Prozatím připravuji tzv. bytovou stěnu, nechci prozrazovat více, je to zatím jen na papíře.
Některé z figurek také vznikly ve spolupráci s dalšími umělci a ilustrátory, zmínila jste, že byste takto z Tititi ráda vytvořila uměleckou platformu. Chystáte i nyní nějakou další spolupráci?
Připravuji další spolupráci, nyní je to velmi komplikované v tomto lockdownu se scházet a plánovat. Ale nechci tuto platformu „Tititi plus“ vzdát. Mám na to neuvěřitelné ohlasy, které mě utvrzují, že toto spojení dřevěné figurky a oblíbených špičkových ilustrátorů je správné.
V rozhovoru pro Esprit, který vyšel začátkem loňského března, jste odpověděla, že zatím máte přehled o všech vyrobených a prodaných figurkách, platí to i po roce?
Tak o vyrobených figurkách, protože má každá své jméno, tak přehled mám. A v prodeji mi proklouzlo pouze pár figurek, které byly prodány v Doxu nebo jinde, ale většinou mě majitelé kontaktují a domlouváme se například na dalších figurkách.
Nebudu se asi ptát na to, která figurka je Vám nejmilejší, ale třeba která z nich je nejvýstřednější?
Nejvýstřednější je asi metalová „Ozzy“, to byl dárek. A pak „Zbytkáč“, který byl vystaven na Czech Grand Designu 2019 a alkoholový podtext nikomu nevadil 🙂 . Je to i cíl Tititi mít figurky nejen pro děti…
Prý jste pro jednu firmu vyrobila i několik figurek, které mělo sloužit jako novoroční přání. Získala jste pak zpětné ohlasy, jak na to lidé reagovali? Dostala jste podobné, svým způsobem nezvyklé nabídky?
Ano, to byl úžasný nápad Michala Pastiera a Mariana Furyho, s kterými spolupracuji v reklamě, a je napadlo neposílat alkohol nebo běžné dárky, ale originální Tititi figurky s vlastním balením.
Ohlas, který se ke mně dostal byl příjemný, to se nechci chlubit, a i nyní se mi stane, že na pracovní schůzce mi obdarovaní ukazují fotky svých novoročních figurek, kde je mají doma vystavené. Následně to spustilo lavinu soukromých zakázek. Ty které se hodí do konceptu Tititi moc ráda zrealizuji a některé bohužel musím odmítnout.
Vidíte raději, když si s Tititi hrají děti, nebo když je mají dospělí vystavené.
Důležitá otázka, díky, tak ráda bych viděla obojí.
V Uměleckoprůmyslovém muzeu chystáte ve spolupráci s kurátorkou Marií Míčovou výstavu. Můžete ji více přiblížit?
Nyní nám do toho spadl ten lockdown, takže vůbec netušíme, co se bude dít na podzim. Pro mě je to velká výzva a jsem tím tak nadšená, že v podstatě kontinuálně neustále pokračuji v realizaci, i když nevím, jestli se to letos povede.
Abych trochu přiblížila koncept výstavy, jde o civilní ztvárnění figurek v daném prostředí. Konkrétní zaměstnání bude mít svojí podobu ve figurce a navíc bude ještě figurka ve své vlastní scéně.
Dlouhé roky pracujete pro reklamní agenturu, využíváte tyto zkušenosti i u Tititi?
Tak i když bych chtěla, tak nemám pro Tititi takový rozpočet, jako když realizujeme TV spoty nebo reklamní kampaně. Takže si musím vystačit pouze s tím, co sama umím, a to je nafocení a následné grafické zpracování figurek, které vidíte např. na Instagramu.
Ale moc se nyní těším, že s Michaelou Karásek Čejkovou nafotíme jednu kolekci a trochu se posunu ve vizualizaci. Míša má originální přístup a těším se na to, že to bude něco nového pro Tititi.
Dotýká se i Vás tvůrčí krize? Jakým způsobem se ji snažíte překonat?
Vzhledem k tomu, že Tititi vzniklo v roce 2019, tak na to se mě zeptejte prosím až … za dlouho 🙂 .
Jelikož máte možnost srovnání, projevuje se tvůrčí krize i forma jejího řešení jinak v případě reklamní tvorby a jinak v případě tvorby uměleckého objektu?
Reklama je společná práce, vyloženě založená na týmu okolo klienta, takže máte vždy někoho s kým můžete trápení ale i radosti sdílet a z případných depresí vás vytáhne vtipný kolega. A v případě tvorby Tititi jsou v týmu pouze mé figurky a já 🙂 .
Musím poznamenat, že se s figurkami bavím a třeba se na ně i rozčiluji, že mi nedrží barva nebo že se při lakování ušpinily. Jsou to vtipné momenty, které samozřejmě humorně komentuje i má rodina, takže prozatím krize byly zažehnány…
Nebojíte se, že tím, že každá figurka je unikátní a vzniká v jednom provedení, by Vám třeba došly i nápady?
Tak spíše se bojím ustrnutí v určitém vizuálním pojetí, ale vždy mě z této obavy vyvede soustředěná práce.
Může Vám do tvůrčí činnosti mluvit i rodina?
Tak samozřejmě může. Vždy, když po rodinné poradě udělám opak toho, co mi radili, tak je to super 🙂 .
Nakonec se zeptám na nejvýznamnějšího činitele posledního roku, pandemii koronaviru. Jak se dotkla Vás? Co Vám vzala, a co Vám možná naopak dala?
Tititi vzniklo právě, když pandemie začala, takže pracovní srovnání z této oblasti nemám, jaké to bylo před a po. A v soukromí si myslím, že jsme na tom asi všichni podobně. Pandemie nám vzala setkávání se a prožívání společných zážitků ať už v kavárně, v divadle, na výstavě nebo na cestách.
A co nám pandemie dala? Beru to jako varování, určité zastavení a soustředění se na podstatné věci, jako je zdraví a péče o druhé.