Designérka a studentka UMPRUM Kristýna Mikolášková zaujala na letošním představení semestrální tvorby Artsemestr léto 2021 návrhem titanových broží XJK-1, ve kterých se nechala inspirovat tvorbou Jana Kaplického a érou 60. let ovlivněnou euforií z dosažení nových met při dobývání vesmíru. Studentka z Ateliéru K.O.V. (Koncept – Objekt – Význam) pod vedením uznávané Evy Eisler tak volně navázala na tvorbu z předcházejícího semestru a dokazuje, že v oblasti šperku se tato multidisciplinární designérka pomalu zabydluje.
Brože XJK-1 přináší ozvuky nadšení i neklidu z prvních let dobývání vesmíru, jež se prolínaly do designu i architektury 60. let a ovlivnily ranou tvorbu architekta Jana Kaplického, jehož tehdejší návrhy byly výchozí inspirací pro tyto módní doplňky.
Organická struktura je tu v kombinaci s chladným titanovým provedením a důraz na detail v podobě zadní strany opatřené nýty je stavěn do kontrastu s jednoduchým geometrickým provedením.
„Jen tak si volně cestují vesmírem,“ říká o nich sama autorka. Možná proto usazené na zemi působí jako nečekaný objev a možná proto v nás vyvolávají vzpomínky na budoucnost, která se však nikdy nestala.
Mikolášková tak potvrdila, že oblast návrhu šperků a doplňků je její silná doména. Už v předcházejícím zimním semestru zaujala s kolekcí broží LOUIS, kde se naopak inspirovala návrhy amerického architekta Louise Kahna. Do LOUIS vepsala půdorys několika pro Kahnovu tvorbu charakteristických budov a protkla tím studii hlavních geometrických prvků spojovaných s tímto architektem do podoby módního doplňku.
A už loni to pak byla kolekce šperků Humility poukazující na příchod pandemie, které se lidská moc musela podvolit. Na motivy obilných klasů vytvořila Mikolášková připomínku toho, že lidská přirozenost je součástí přírody, ke které je potřeba přistupovat s pokorou.
Větší ohlas získala také loňská kolekce objektů iSee, které byly primárně navržené naopak jako společenský komentář doby poplatné moderním mobilním technologiím, avšak dokáží fungovat i mimo kontext jako svébytné doplňky. Mikolášková tak postupně dokazuje, že na poli šperku si dokáže vytříbit jedinečný a autentický rukopis.
Svůj talent ale Mikolášková, jež sama říká, že její tvorba se pohybuje na pomezí designu a volné tvorby, prokázala i v dalších odvětví od produktového designu až po grafickou tvorbu.
Dřevěné hračky BIRI, které vznikly ještě během studií na ČVUT, získávají svou nadčasovostí a jednoduchým provedením popularitu i dnes a nejen u dětí. Za návrh „planetárního“ svítidla Dione si pak v roce 2017 odnesla cenu Czech Design Award na festivalu Czech Design Week a představila jej i během Milan Design Week o rok později.
Z tvorby Mikoláškové jde poznat zdravá inspirace zkušenějšími designéry i pokora v přístupu kreativní tvorby, přesto zůstává věrná sama sobě a dokáže navrhovat produkty se svým vlastním silným autorským rukopisem. Mikoláškovou tak můžeme zařadit k talentům nové generace mladých designérů, které se vyplatí sledovat i do budoucna.