Již každoročně dává pražský světelný Signal Festival prostor nejmladší generaci českých vizuálních umělců a autorských kolektivů k představení svých kreativních vizí. Snahu organizátorů, během které již vzniklo více než 80 instalací, letos doplnila i soutěž Cena Neon. Ta cílí přímo na studentky a studenty vysokých uměleckých škol a jejich kreativní vize.
Vítězným projektem se stalo dílo Simulakra studentů Vítězslava Plavce a Filipa Zemana z Fakulty architektury a umění Technické univerzity v Liberci. Realizace díla bude dostupná během Signal Festivalu v polovině října.
Simulakra, jak název napovídá, si pohrává s optickou iluzí a deformací obrazu i samotné reality, kterou chce zobrazovat v kontextu vrstevnaté městské architektury. Na dálku instalace také vypadá jako součást městského mobiliáře. Podle samotných tvůrců se jedná o reakci na současnou přetechnizovaně zrychlenou dobu.
„Simulakra představují zmatení jedince v současné společnosti plné intenzivních a zrychlených smyslových vjemů. Vidíme v něm vlastní odraz na pozadí deformujícího se světa,“ vysvětlují autoři Filip Zeman a Vítězslav Plavec.
Dílo je tvořeno čtvercovými formáty lentikulárních čoček, které jsou usazeny v pravoúhlé sestavě kovových rámů. Právě čočky vytváří deformaci obrazů a díky refrakci světla návštěvník vidí z každého úhlu pohledu jen určitou jejich část.
Na vítězném díle Simulakra odbornou porotu zaujala jeho komplexnost i technická náročnost. Roli při hodnocení hrála i multifunkčnost a interaktivita, kdy instalace vytváří odlišné vjemy v závislosti na prostoru a podmínkách, kde je vystavována.
„Právě kolážovitá podstata a modulárnost díla mě oslovila nejvíce, zčásti také proto, že se pak začlení do sbírky Pražské plynárenské, která se zaměřuje právě na koláž,“ uvedla zástupkyně poroty a členka správní rady Nadačního fondu Galerie Smečky Barbora Půlpánová.
Duo, které studuje ve 4. ročníku programu Výtvarné umění – tvorba ve veřejném prostoru, v rámci ocenění obdrží 200 tisíc na realizaci díla, které budou moci veřejnosti prezentovat v rámci devátého ročníku pražského Signal Festivalu. Ten proběhne od 14. do 17. října v ulicích Starého Města, Holešovic a Karlína.
Signal festival, který každoročně v Praze probíhá už od roku 2013, se postupně etabloval v hlavní českou událost v oblasti light designu a vizuálního a digitálního umění, který se zaměřuje i na podporu nejmladších českých tvůrců.
V minulosti takto vznikla díla Kateřiny Blahutové, Adama Ciglera a Petra Vacka, Jany Mercogliano alias Verge, Tomáše Dymeše, Ivo Loudy a Tomáše Ullricha nebo kolektivů _STROY či Blok_4. Letos řadu originálních děl mladých tvůrců vznikající speciálně pro Signal Festival rozšíří vítěz soutěže Cena Neon, kterou festival uspořádal ve spolupráci se společností Pražská plynárenská.
Anonymous Illusion připomíná, že přestože vnímání digitálního světa, technologií a sociálních sítí se může zdát zcela oddělené od reality, opak se stává pravdou. 2017, studenti AVU. Zdroj Signal Festival. Trojrozměrné světélkující srdce reagující barvami na hudbu hranou z připojeného klavíru mělo svou světovou premiéru na proslulém americkém festivalu Burning Man. HEARDT, kolektiv, 2017. Zdroj Signal Festival Dílo Hladina pracuje s fenoménem optické iluze oscilace vln. 2017, kolektiv Blok_4. Zdroj Signal Festival Projekt Horizont událostí je světelná konstrukce, která se díky svému nepřirozenému deformování jeví jako virtuální objekt. 2018, Ivo Louda a Tomáš Ulrich. Zdroj Signal Festival NE(U)KLID – Svět kolem nás je složen z velmi malých částic, které nejsou pouhým okem viditelné. Jejich konstelace není stálá a vše kolem nás je tak v pohybu. 2018, Jana Mercogliano alias Verge. Zdroj Signal Festival Skloubením neotřelého místa, originální instalace a anamorfního graffiti s 3D projekcí vzniká ojedinělý koncept SSSSSSpace, který přihlížející diváky zaručeně vytáhne z reality. 2018, _STROY. Zdroj Signal Festival Instalaci Touch Project tvoří čistě interaktivní prostředí. Dav proudící turisticky rušným centrem je vytržen ze své všednodennosti a donucen začít komunikovat a reagovat na vzniklé podněty. 2018, Tomáš Dymeš. Zdroj Signal Festival Objekt Reflexe složený z pohyblivých zrcadel odrážejících a proměňujících okolní prostředí. 2019, Petr Vacek a Adam Cigler, partner: PrusaLab. Zdroj Signal Festival Dílo Živý les s důmyslnou hravostí a zábavnou interaktivní formou zpracovává vážné aktuální téma kůrovcové kalamity. 2020-21, Kateřina Blahutová, partner: PrusaLab. Zdroj Signal Festival
Porota Cena Neon |
David Kořínek / vedoucí Centra audiovuzuáních studií na FAMU |
Richard Loskot / vizuální umělec |
Barbora Půlpánová / členka správní rady Nadačního fondu Galerie Smečky |
Ondřej Horák / výtvarník a autor výstavních projektů |
Jakub Pešek / light designer, vizuální umělec, scénograf a zakladatel Lunchmeat Festivalu |
Mario Kunovský / programový koordinátor Signal Festivalu |