Od loňského září zdobí venkovní promenádu před Kongresovým centrem Praha výstava v rámci prosklené galerie Art District Vyšehrad, která nabízí kolemjdoucím výběr současné umělecké tvorby nadějných českých designérů. Výstava v rámci projektu, který vznikl ve spolupráci festivalu Czech Design Week a Kongresového centra, nyní po více než roce ohlašuje svůj konec. V současném složení výstava potrvá do pondělí 25. října, podle organizátorů by se měla v budoucnu přesunout na jiné místo v Praze.

Silné zastoupení na Art District Vyšehrad nalezli i studenti pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové (UMPRUM). Z Ateliéru skla sem zamířili například Vandal vases Dominiky Petrtýlové inspirované „vandalstvím“ v městském prostředí či konceptuální zrcadlo z kolekce Reflections Davida Šediny.

Zleva skleněné „termofory“ od Daniely Chodilové, Vandal váza Dominiky Petrtýlové a modrá Gem-IN-i Pauly Benčáťové. Foto Ondřej Kubeš

Sklářského výtvarníka a designéra Františka Jungvirta z téhož ateliéru zde zastupuje hned několik kolekcí, kromě vlastních váz Garden Rainbow a Trdlík s barevným přechodem se v rámci prosklené galerie představila i letošní jarní kolekce váz Felicity, kterou Jungvirt jakožto kreativní ředitel navrhl pro mladou českou sklářskou značku Klimchi.

Jarní kolekce kraklovaných váz Felicity, kterou navrhl sklářský designér František Jugnvirt pro mladou českou značku Klimchi. Foto Ondřej Kubeš

Na Art District Vyšehrad se také představilo nové designové duo Jožová & Šenkýř ve složení sklářské designérky a studentky Ateliéru skla UMPRUM Anny Jožové a multidisciplinárního designéra Vlastimil Šenkýř, kteří společnou zálibu v hravosti a experimentování přetavili v kolekci atypických a vzájemně kombinovatelných váz Kombo, které v sobě nesou i tajnou autory vyvinutou příměs nazvanou „Hadí směs“.

Kolekce Kombo nového dua Jožová & Šenkýř pracuje s láskou autorů k experimentování a zahrnuje i jejich vlastní tajnou příměs nazvanou „Hadí směs“. Foto Ondřej Kubeš

V neposlední řadě pak výstavu doplňují další studentky sklářského ateliéru pražské „umprumky“ a to Marieta Tedenacová s kolekcí TWOOWT, Paula Benčáťová a její modrá Gem-IN-i váza či Karolína Vorlíková, která vystavuje své slepované Post-party vázy.

Ve vázách Post-party, které odkazují na křehkost spojenou s bujarými oslavami, se promítá cit designérky Karolíny Vorlíkové pro propojování tradic a moderních až netradičních prvků. Foto Ondřej Kubeš

Sklářskou tvorbu, která nadále patří k nejsilnějším oborům českého designu, na výstavě posiluje Daniela Chodilová, pro kterou je sklo hlavním prostředkem jejího uměleckého vyjádření, a také designér a bývalý kreativní ředitel sklárny Moser Lukáš Jabůrek.

Sklářský designér Lukáš Jabůrek doplnil výstavu o speciální edici váz z jeho kolekce Dolce Vita. Foto Ondřej Kubeš

Mezi další vystavující patří například designérka a sochařka Jana Horálková s klíčícími objekty, Tereza Talichová s dřevěnými figurkami Tititi, které posouvají fenomén umělecké hračky oblíbený za první republiky do 21. století či slovenský výrobce modulárního nábytku Variedo nebo česká rodinná značka Triant s její novou kolekcí Stela, kterou pro ně navrhl designér Petr Šebela.

Limitované kolekce Garden Rainbow a Trdlík Františka Jungvirta, které si hrají s volným barevných přechodem díky využití barevných rubínů. Foto Ondřej Kubeš

Projekt Art District Vyšehrad vznikl ve spolupráci festivalu Czech Design Week a Kongresového centra Praha v září 2020. Tehdejší plány organizátorů na oživení unikátního, avšak často opomíjeného prostoru venkovní promenády u metra Vyšehrad výrazně pozměnila loňská druhá vlna epidemie koronaviru.

Poschoďovité klíčky designérky a sochařky Jany Horálkové. V pozadí váza Gem-IN-i Pauly Benčáťové a Vandal vase Dominiky Petrtýlové. Foto Ondřej Kubeš

V náročných lockdownových měsíců ale nakonec Art District Vyšehrad umožnil nabídnout alternativu k uzavřeným galeriím a poskytnout veřejnosti výběr současného český design bezpečně a bez omezení. V současném složení výstava potrvá do pondělí 25. října.

Tereza Talichová s ručně malovanými figurkami prolíná hranice mezi hračkou a uměleckým objektem. Foto Ondřej Kubeš

„Vzhledem k okolnostem, které v posledním roce panovaly nejen v kulturní oblasti, jsme velmi rádi, že naše ‚designové kosmické moduly‘ měly na Vyšehradě úspěch a výstava s několika obměnami zde vydržela více než rok. V současné chvíli ji plánujeme přesunout na jiné místo v Praze,“ uvedl ředitel festivalu Czech Design Week a autor projektu Lukáš Pipek.