Internetové mapy často slouží jako pohodlný pomocník při hledání zajímavých míst, kde posedět či se pobavit. K tomu, zda se nějakému místu vyhneme, přitom stačí jen nedostatečný počet hvězdiček či pár negativních komentářů. Google se nyní rozhodl skrze svou platformu Mapy Google naopak ocenit ty české podniky, které mezi uživateli na internetu nejvíce bodují. Provozovatelům deseti nejlépe hodnocených restaurací, barů a kaváren v průběhu června rozdá ocenění Křišťálový špendlík. Přípravu cen realizovala mladá česká značka Klimchi, při výběru přitom bylo důležité držet se české sklářské tradice.

Klimchi sídlí v Kamenickém Šenově v srdci Křišťálového údolí na severu Čech, za sebou má přitom více než staletý odkaz sklárny Jílek, kde tvorba značky Klimchi vzniká ruční výrobou.

Cena nese podobu špendlíků, který je zpodobněn i v samotném logu Map Google. Foto Anna Pleslová
Cena nese podobu špendlíku, který je zpodobněn i v samotném logu Map Google. Foto Anna Pleslová

Za návrhem ceny stojí designér a sklářský výtvarník František Jungvirt, který působí na pozici kreativního ředitele Klimchi. Cena v podobě špendlíku na první pohled odkazuje jak k jejímu názvu, tak i k samotnému logu, které Mapy Google využívají. Podoba nese ale také hlubší význam.

„Samotný materiál, ze kterého je cena vyrobena, reprezentuje křehkost vztahů mezi podnikateli a jejich zákazníky. Bublinky sody, které vytvořily uvnitř každého špendlíku neopakovatelnou kresbu, zase představují tisíce míst nacházejících se na Mapách Google,“ vysvětlil autor cen.

Bublinky v Křišťálových špendlících připomínají reliéf na mapách. Foto Anna Pleslová
Bublinky v Křišťálových špendlících připomínají reliéf na mapách. Foto Anna Pleslová

Mosazná lesklá podstava reflektuje skleněný objekt a okolí, vrhá zlatavou barvu do pohledů nově přicházejících. Cena slouží jako zrcadlový objekt reflektující v sobě místo, které dosáhlo úspěchu dle hodnocení zákazníků,“ doplnil Jungvirt.

Není to přitom jeho první návrh cen, už v roce 2019 například navrhl v podobě malých skleněných váziček ocenění pro Czech Design Award v rámci festivalu Czech Design Week. V loňském roce pak František Jungvirt vtiskl podobu výročním cenám 50. ročníku poděbradského amatérského divadelního festivalu FEMAD.

Už před dvěma lety František Jungvirt vtiskl podobu cen Czech Design Award do malých skleněných váziček. Foto Anna Pleslová
Už před třemi lety František Jungvirt vtiskl podobu cen Czech Design Award do malých skleněných váziček. Foto Anna Pleslová
Ceny FEMAD podle návrhu Františka Jungvirta. Foto Anna Pleslová
Loni pak designér navrhl ceny pro 50. ročník festivalu FEMAD. Foto Anna Pleslová

Deset oceněných ze všech koutů České republiky

Google v Česku rozdá ceny podle regionů, celkem jich udělí deset, jednu za každou oblast: Praha, Vysočina, Jižní Morava, Severní Čechy, Střední a východní Morava, Severní Morava a Slezsko, Východní Čechy, Střední Čechy, Jižní Čechy a Západní Čechy. První oceněný podnik bude zveřejněn v úterý 7. června, kompletní seznam oceněných pak Google zveřejní ve čtvrtek 23. června a to na stránce Křišťálového špendlíku.

Kromě samotných uživatelských recenzí rozhodoval i jejich počet (alespoň 300) a to, zda měly podniky kompletně vyplněný a aktualizovaný Firemní profil jak na mapách Googlu, tak i v samotném vyhledávači. Rozhodující pak byla data platná k 30. dubnu tohoto roku.

Jednotlivé ocenění bude Google udělat deseti nejlépe hodnoceným podnikům v průběhu června. Foto Anna Pleslová
Jednotlivé ocenění bude Google udělat deseti nejlépe hodnoceným podnikům v průběhu června. Foto Anna Pleslová

„Ocenění Křišťálový špendlík sice předává Google na základě hodnocení podniků v Mapách a ve Vyhledávání, ale ve skutečnosti je to vlastně cena uživatelů. Za každou recenzí je spokojený zákazník, který to místo navštívil, byl z něj nadšený, a proto mu udělil to nejlepší hodnocení. Podniky jsme chtěli touto cestou odměnit za jejich práci. Lidé i ze vzdálenějších koutů Česka je pak budou moci navštívit třeba během letního cestování,“ dodala tisková mluvčí Googlu Iva Fialová.

Podle dat Google vyhledává na jejich mapách pravidelně až miliarda lidí po celém světě a dohromady se zde nachází více než 200 milionů míst a firem, kterým mohou uživatelé udělovat hodnocení i připojit fotografie. Ocenění nazvané Křišťálový špendlík se letos v Česku uděluje poprvé.

Ocenění Křišťálový špendlík pro Google. Foto Anna Pleslová
Ocenění Křišťálový špendlík pro Google. Foto Anna Pleslová