Muzeum hlavního města Prahy, které do budoucna ponese zkrácený název Muzeum Prahy, o tomto víkendu představilo novou vizuální identitu, jež vznikla z pera grafického studia zetzetzet. Ústředním motivem je hravý gryf v logu, který je historický spjat s touto institucí a který bude muzeum provázet širší změnou ve strategii jejího fungování od příštího roku, kdy se má po rekonstrukci opět veřejnosti otevřít zrekonstruovaná Hlavní budova muzea na Florenci. Nová vizuální identita vzešla z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.

Návrh, za kterým stojí Mikuláš Macháček, Anna Macháčková a Šárka Zíková ze studia zetzetzet, dokázal nejlépe vystihnout ambice Muzea Prahy proměnit se z konzervativní instituce na moderní a inovativní volnočasový prostor pro širokou veřejnost.

Nová vizuální identita umožňuje hravou práci s logem i hlavními motivy. Zdroj: zetzetzet
Nová vizuální identita umožňuje hravou práci s logem i hlavními motivy. Zdroj: zetzetzet

Vizuální identita pracuje s hravostí, opírá se o originální barevnost a oživuje symbol gryfa historicky spojeného s muzeem.

„Gryf se v našem podání probírá ze strnulého strážce pokladu na hlavní budově na Florenci a v novém logu odvážně vybíhá směrem k lidem,“ popsal Mikuláš Macháček ze studia zetzetzet. Do nového loga se přitom motiv gryfa, který historicky muzeum ve svém logu reprezentoval, vrátil v hravé a interaktivní podobě aktualizované pro 21. století.

A stejně tak i umírněný přístup. Zdroj: zetzetzet
Stejně tak nabízí více umírněné využití. Zdroj: zetzetzet

„První vizuální vjem, který jsme měli ze starého loga, je ten, že bylo statické. Dívá se minulosti. My jsme naopak chtěli, aby se díval do budoucnosti, směrem k lidem. Důležitým bodem jsou tak oči. Okřídlený lev se dívá přímo na vás, nekráčí dopředu sám, kdy interakce probíhá už v samotném logu,“ doplnil Macháček s tím, že nové logo nabízí velkou volnost v barvách a tvarech vycházejících z jeho obrysu, které i tak umožňuje snadnou rozpoznatelnost.

Nové logo disponuje širokou tvarovou i barevnou variabilitou. Vlevo historické logo muzea s motivem gryfa. Zdroj: zetzetzet
Nové logo disponuje širokou tvarovou i barevnou variabilitou. Vlevo historické logo muzea s motivem gryfa. Zdroj: zetzetzet

To ocenila i odborná porota soutěže organizace Czechdesign, ze které nová vizuální identita vzešla. „Síla konceptu pramení z hravosti a nevšední ulítlosti, které vyvolávají emoce a probuzují zájem. Avatar gryfa v roli ožívajícícho symbolu muzea je zprostředkovatelem dialogu s širokou veřejností, kterou se instituce snaží oslovovat. Vítězna vizuální identita v nejvyšší míře naplňuje zadání nejen vytvořením symbolu, ale i originální barevnosti, celkovou pozitivitou a hravostí,“ zhodnotila porota, ve které kromě zástupců muzea zasedli také typograf Radek Sidun a grafičtí designéři Kristina Fišerová a Lumír Kajnar.

Základní verzi loga tvoří lineární kresba symbolu s názvem muzea ve výrazném modrofialovém provedení, které má přispět k vizuálnímu odlišení při komunikaci instituce. Jako hlavní font vizuální identity byl zvolen Nuckle od pražské písmolijny Heavyweight, doplňková jsou systémová písma Arial a Helvetica. Studio zetzetzet má přitom dlouhodobé zkušenosti se spolupráci na vizuálních identitách pro tuzemské kulturní instituce, společně se studiem Superlative.works také vytvořili například novou vizuální identitu Pražské integrované dopravy.

Nová vizuální identita slibujem i větší interaktivnitu muzea na sociálních sítí. Zdroj: zetzetzet
Nová vizuální identita slibuje i větší interaktivnitu muzea na sociálních sítí. Zdroj: zetzetzet

„Návrh nejlépe ladí s naší vizí vytvořit moderní městské muzeum, které připravuje high-tech výstavy o historických i současných tématech. Chceme být průkopníky moderního muzejnictví, k čemuž nám vítězná vizuální identita jistě pomůže,“ uvedl k návrhu studia ředitel Ivo Macek s tím, že inspirací jim byly podobné kulturní instituce na západ od Česka. Do budoucna se také jako muzeum chtějí spíše než na stále expozice zaměřovat na interaktivní výstavy a nejrůznější volnočasové akce.

Gryfí logo se promítne například i na chystaném merchendise muzea. Zdroj: zetzetzet

Vizuální styl bude postupně aplikován do prezentace celé instituce včetně jeho jednotlivých budov, kdy součástí do budoucna bude například i nový merchendise muzea či mobilní aplikace. Veřejnost se s novou podobou může poprvé seznámit během Pražské muzejní noci v sobotu 15. června, kdy se také výjimečně zpřístupní Hlavní budova muzea na Florenci, která v současnosti dokončuje rekonstrukci.

Slavnostního otevření se hlavní budova dočká na jaře příštího roku, kdy ji otevře interaktivní audiovizuální výstava zaměřená, která nabídne nový pohled na jeden z nejvýznamnějších exponátů muzea, Langweilův model Prahy z let 1826 – 1837.

Autoři soutěžního návrhu Anna Macháčková, Šárka Zíková, Mikuláš Macháček. Zdroj: zetzetzet
Autoři soutěžního návrhu Anna Macháčková, Šárka Zíková, Mikuláš Macháček. Zdroj: zetzetzet