Nový Bor na Českolipsku byl v 18. století evropským městem sklářství. Po výstavbě národního kombinátu ale ruční práce ztratila svůj význam, fabriky utichly a domy začaly chátrat. Dnes se do Nového Boru řemeslníci znovu vrací a navazují na tradici foukaného skla. Firma Lasvit na Palackého náměstí opravila roubenky a rozzářila čtvrť domem z průsvitných tašek.
Skláři se vracejí do historických budov
Domy na Palackého náměstí sloužily sklářům už na konci 18. století. V č. p. 171 bývala už na počátku 19. století sklářská manufaktura patřící firmě Carl Schappel z Lipska. Skláři pak v dřevěném domě s litinovými sloupy zůstali i v poválečném období, kdy se do něj nastěhovala sklářská škola a brusírna. Druhý dům, který je nyní součástí sídla sklářské a designové firmy LASVIT, sloužil jako obytný, ale jeho historie sahá až do roku 1790. LASVIT oba památkově chráněné objekty citlivě rekonstruoval a nyní do nich vrací milovníky řemesla, které má na Novoborsku kořeny sahající stovky let do historie. ( Nutno se však zamyslet nad tím v jakém opravdovém stavu byla ona zbourána původní roubenka )
Unikátní skleněný dům
Kromě původních historických domů tvoří sídlo takzvaný černý a skleněný dům. „Nejvýraznější a jedinečný je vztah dvou barokních roubenek a moderních domů, které jsou unikátní zvenku i uvnitř, černý dům uzavřený do sebe a skleněný dům, který je jakousi ohromnou lampou ve městě a měl by být znakem obnovy a nového sebevědomí sklářství v regionu,“ popsal architekt projektu Štěpán Valouch.
Skleněný dům lze skutečně vnímat jako lampu či maják zářící nejen ve městě, ale potažmo i daleko za hranice České republiky. Je obložený skleněnými taškami, které LASVIT vyvinul speciálně pro tuto stavbu. „Obložení je inspirované tradiční břidlicovou taškou, která se na Českolipsku používala už dávno v minulosti,“ vysvětlil architekt. Čtvercová skleněná taška ji nepřipomíná jen tvarem a stylem použití, kdy se čtvercové šablony otočí „na koso“ a kladou se jedna na druhou, ale LASVIT přišel s technickým řešením, díky kterému sklo připomíná břidlici i texturou. Černý dům, který stojí naproti skleněnému, je obložený ve stejném stylu. Místo skla je však použita speciální černá cementová obkladová taška.
Rekonstrukce plná překvapení
Při stavbě novoborského sídla narazili architekti i na některé nečekané objevy. V objektu odhalili studnu, která nebyla zanesená v historických záznamech. Místo aby ji zakryli, vytvořili z ní zajímavý a překvapivý prvek. Skleněnou podlahou tak návštěvníci vidí až na dno studny, která mohla být součástí už původní zástavby. „Na každém kontrolním dni mě něco překvapilo. Studna, o které jsme nevěděli, shnilé trámy, lidský přístup k některým problémům i řemeslná zručnost a odvaha velké většiny zúčastněných,“ vzpomněl Štěpán Valouch.
Skleněná skořápka skrývá designový interiér i funkční pracovní prostředí
Nová centrála není jen hezkou skořápkou, interiér je vytvořený v duchu moderního designu s ohledem na nejvyšší pracovní standardy. Zaměstnanci tak budou pracovat v krásném prostředí, které odpovídá stylu moderních kanceláří.
Toto prostředí dotváří i dřevěné podlahoviny, které dodávala a realizovala společnost P. S. Interiéry. Pokládala se zde třívrstvá dřevěná dubová krytina – prkno českého výrobce Princ Parket s.r.o. v povrchové úpravě olejem. Architekt vybral do místností prkna v rustikálním vzhledu se středovým prokreslením kmene v šířce 150 mm, délce 1080 mm a tloušťce cca 14,5 mm, kterých bylo položeno více než 1000 m². V menší míře se uplatnilo také PVC BOLON švédské výroby (70 m²) na chodbách domů, v béžové barvě, vyladěné k dřevěným podlahovinám i celým interiérům. „Výsledná podoba sídla je přesně taková, jakou jsme si my i naši zaměstnanci přáli. Na jednom místě nyní probíhá celý vývoj produktů. Všechny složky struktury firmy spolu úzce spolupracují a zároveň mají svůj pracovní prostor a klid. Interiér tak umožňuje snadno komunikovat, a přitom zahrnuje i klidové zóny, prostor pro relaxaci a designové zázemí.
Budovy musely naplnit i technická očekávání. Společnost LASVIT je známá ve světě především svými skleněnými instalacemi, které dokáží reagovat na hudbu či se pohybovat podle přání klienta. Podobně ambiciózní projekty mohou měřit několik desítek metrů a vážit tuny. Součástí projektu je tak i hala, kde bude v budoucnu možné tyto instalace předvádět klientům, a to v různých světelných podmínkách.
Původní TZ z léta 2019 doplněna o nové fotografie.