Přehlídku designu Czech Design Week 2020 zakončilo v neděli 13. září vyhlášení cen Czech Design Award. Hned dvě ocenění zamířila k dřevěné tvorbě. Porotu zaujalo nápadité pojetí modulárního nábytku i dřevěné hračky, které odkazují na československou prvorepublikovou tvorbu.
Objevem roku se letos stala studentka prvního ročníku oboru design na londýnské Goldsmith College Heda Antošová, a to se svým projektem funkčních váz Broccoli Vases, jež využívá motivu prošlého jídla k upozornění na problematiku udržitelnosti a plýtvání potravin.
„Váza má za také úkol nabádat k zpochybňování vztahu člověka s přírodou a s předměty, které nezapadají do dnešní normy hladkých stěn a pravých úhlů. Tím, že je na váze viditelný proces, je zdůrazněné právě toto napětí mezi člověkem a životním prostředí,“ uvedla sama Antošová.
Letošní ročník Czech Design Week byl výrazně zasažen pandemií koronaviru. Zrušena či přesunuta musela být účast většiny zahraničních vystavovatelů. O to více prostoru letos získali mladí čeští umělci a studenti a také skláři, které omezení způsobena koronavirem citelně zasáhla.
Podle ředitele festivalu Lukáše Pipka byl přes citelná omezení výběr vystavujících pro letošní ročník vysoce kvalitní, porota tak oproti minulým ročníkům měla mnohem těžší rozhodování v tom, kdo si ceny Czech Design Award odnese.
„Přehlídku Czech Design Week se povedlo uspořádat i přes omezení způsobená koronavirem, kdy jsme ani neměli jistotu, že se festival uskuteční. O to více jsme rádi, že letošní ročník hostil vysoce kvalitní tvorbu. Jedná se o potvrzení, že designová a kreativní tvorba má v Česku silné zastoupení a doufejme, že přečká i tuto těžkou dobu. “ uvedl Pipek.
Ocenění Best of Design letos zamířilo na Slovensko. Z festivalu Czech Design Week si ji odnáší značka Variedo ze západoslovenských Piešťan, která vyrábí modulární nábytek, jež si mohou lidé navrhovat sami.
Kvalitní řemeslné zpracování i designové návrhy jsou u nich nekompromisně na prvním místě. Variedo zaujalo i svým unikátním přístupem k modularitě, který dokáže zajistit, že každý kus, který v jejich dílně vznikne, může být originální.
Za Nejlepší instalaci letošního ročníku byla oceněna série figurek Tititi od Terezy Talichové. Unikátní ručně malované dřevěné figurky se pohybují na pomezí hraček pro děti a uměleckých děl, které si do své sbírky pořídilo i pražské Uměleckoprůmyslové muzeum.
Ve své instalaci Talichová zužitkovala zkušenosti z kreativní reklamní tvorby, které se věnovala více než deset let. Absolventka pražské UMPRUM se teprve minulý rok rozhodla vrátit k čistě umělecké činnosti. Její série dřevěných hraček navazuje zejména na tvorbu českých umělců první poloviny 20. století, jako například Minka Podhajská, bratři Hlavicové či umělci Artělu.
Zvláštní uznání poroty pak získal Jan Kulhánek, absolvent oboru designu na Fakultě architektury ČVUT, a to za návrh karafy pro Českou televizi. Zpracování vychází z tradiční české sklářské tvorby s moderním přístupem, kterému nechybí i hravost.
Tvorba Kulhánka přitom porotu zaujala i nad rámec přehlídky Czech Design Week, konkrétně jeho diplomová práce věnující se návrhu převozní lodi pro Prahu.
V září proběhl již sedmý ročník mezinárodní přehlídky designu Czech Design Week. V Kongresovém centru Praha oslavil svůj třetí ročník. I přes omezení způsobená pandemii koronaviru hostil festival přes 70 převážně českých designérů a tvůrců.
Představen byl i nový projekt oživení promenády před Kongresovým centrem Art District Vyšehrad či vzdán hold na jaře zesnulé sklářské ikoně Jaroslavě Brychtové.