Ve věku 98 let zemřel v úterý francouzský módní návrhář Pierre Cardin, který se proslavil zejména svými futuristickými, geometrickými a unisex návrhy, které ovlivnily módu 60. a 70. let.

Známý byl ale také jako oportunista, který dokázal svůj úspěch komerčně využít. Byl průkopník prêt-à-porter konfekčního odívání, jež módu zpřístupnilo širší veřejnosti, ale také licenčního užívání, jeho jméno nesly stovky produktů po celém světě.

Pierre Cardin

O úmrtí informovala agentura AFP s odkazem na blízkou rodinu návrháře. „Je to den velkého smutku pro naši rodinu, Pierre Cardin již není. Jsme všichni hrdí na jeho neochvějnou odhodlanost a odvážnost, kterou prokazoval po celý život,“ stojí v prohlášení jeho rodiny. Návrhář zemřel v nemocnici v Neuilly-sur-Seine u Paříže.

Zkušenosti sbíral u Diora

Cardin se narodil 2. července 1922 v severoitalském městě San Biagio di Callata nedaleko Benátek. Dva roky po narození jeho rodina utekla před tehdejším fašistickým režimem Benita Mussoliniho do Francie, kde později Cardin získal i občanství.

Jeho otec, obchodník s vínem, si pro syna představoval profesní dráhu architekta, Pierre už však od dětství tíhnul k návrhářství. Nejprve se ve Vichy vyučil u krejčího a v roce 1945 odjel do Paříže, kde začal pracovat pro přední pařížské módní značky jako například Christian Dior či Paquin. Naopak odmítnutí tehdy zažil u Balenciagy. Během druhé světové války také pracoval pro Červený kříž, dobročinnosti se pak věnoval po zbytek života.

Svůj vlastní podnik založil Cardin v roce 1950 a o tři roky později se stal členem prestižního francouzského sdružení Chambre Syndicale de la Haute Couture. Ve stejném roce připravil první dámskou kolekci a rok později otevřel svůj první s butik dámskou módou nazvaný Eve. Adam, butik pro pánskou módu, přišel v roce 1957.

Celý svůj život se Cardin snažil být průkopníkem, který nebere ohledy na pravidla své doby. Jako první člen sdružení návrhářů Haute Couture navrhl v roce 1959 kolekci připravenou přímo k prodeji, za což byl z tohoto sdružení vyloučen.

Brzy však byl přijat zpátky. Kolekce, které dostaly označení prêt-à-porter, v překladu připraveno na nošení, totiž brzy začala nabízet většina vrcholových módních salonů. Sám Cardin toto později považoval za jeden ze svých největších úspěchů, odmítal, aby móda byla privilegium.

Tvořil pro celý svět nehledě na politiku

On sám vrcholu dosáhl v 60. a 70. letech. Inspirován tehdejšími závody o dobývání vesmíru zaujal zejména svými futuristickými geometrickými návrhy, které nehleděly na rozdíly mezi pánskou a dámskou módou. Pánskou módu zbavil vysokých límců, klop či manžetových knoflíků, jeho návrhy si ve své době oblíbili Beatles, Mick Jagger či Gregory Peck.

V roce 1964 představil svou pravděpodobně nejznámější kolekci kosmického věku Cosmocorps, která zahrnovala na svou dobu nevídané prvky. Modelky a modelové oblečení do jednoduchých unisexových tvarů byli doplněni o futuristické helmy, brýle či vysoké boty. Postupně se však stala ikonickou reprezentací 60. let.

Sám Cardin minulý rok k retrospektivní výstavě jeho tvorby v Brooklynském muzeu prohlásil, že za padesát let se jeho kolekce budou skutečně nosit na Měsíci.

Svou tvorbou Cardin necílil jen na Západní svět. Návrhář také patřil mezi první evropské designéry, kteří si našli cestu do Asie. Působit začal nejprve v Japonsku a později i v Číně, jeho nadčasový styl a přístup nebral ohledy na politiku. Šil například pro čínskou armádu a popularitu v osmdesátých letech získal i v tehdejším Sovětském svaze, jeho kolekce se zde šily i prodávaly v moskevských buticích.

Své jméno propůjčil stovkám produktů

Od 70. let Cardin více rozšířil svoji tvorbu mimo svět oděvního designu, navrhoval nábytek či předměty užitného umění. Byl také prvním návrhářem, který využil licencí k šíření své značky. Pod svým jménem prodával například parfémy, pera či baseballové čepice nebo cigarety, za což se stával častým terčem kritiků. Jednalo se však o komerční úspěch. Produkty s jeho jménem se prodávaly po celém světě. V roce 2002 americký deník The New York Times jejich počet odhadl na 800 ve více než 140 zemích, roční obrat se pohyboval kolem miliardy dolarů.

Za stejnou částku, ale v eurech, se Cardin také snažil v roce 2011 svoji značku prodat, nabídku ale brzy stáhnul. Deník The Wall Street Journal tehdy odhadoval, že hodnota značky se blíží jen pětině nabízené sumě.

V módní branži zůstal i poté, co sám přestal navrhovat pro módní přehlídky. Pod jeho vedením se učil například francouzský návrhář Jean Paul Gaultier, který patří k nejvýznamnějším návrhářům posledních desetiletí a který se do povědomí lidí zapsal zejména jako dvorní návrhář zpěvačky Madonny.

Vždy šel svou cestou

Cardin, který se stal prvním módním návrhářem, jenž vstoupil do francouzské Akademie krásných umění, bezesporu patřil mezi nejvýznamnější návrháře minulého století. Pomohl upevnit pozici oděvního designu jakožto svébytného umění. Právě design byl pro něj tím, co dělá módu unikátním.

„Móda a design není to stejné. Móda je něco, co můžete nosit. Design je něco, co může být nepříjemné a nepopulární, ale je kreativní. Opravdová hodnota se tak ukrývá v designu,“ uvedl Cardin v roce 2009 v rozhovoru pro AFP.

O tom, jestli to platilo pro všechny produkty nesoucí jeho jméno, mohou lidé polemizovat. Pravdou zůstává, že Pierre Cardin za sebou nechal úspěšné komerční impérium, které má otevřené dveře po celém světě. „Vždy jsem tvořil podle svého vlastního stylu, který je jiný od všech ostatních. Vždy bylo mým cílem odlišovat se, protože to je jediná cesta jak vytrvat,“ prohlásil.