Interiér Kongresového centra Praha (KCP) v budoucnu doplní nábytek vyrobený ze starých katalogů a propagačních materiálů. Ze starých materiálů vzniknou nové židle, stolky či police. Pro Kongresové centrum je navrhnou designéři Tomáš Rachunek a Matěj Matouš, kteří připravili vlastní materiál z recyklovaných papírů SKARTO.
„Rozhodli jsme se vzít desítky kilogramů katalogů, vytvořených z pogumovaného papíru, který nelze recyklovat a skončil by ve spalovně či na skládce. Tyto katalogy jsme skartovali na drť. Spojili jsme se s restaurátorkou a expertkou na materiály a s její pomocí se nám podařilo vytvořit umělý mramor, jehož základní stavební jednotku tvoří
tato papírová drť,“ řekl Tomáš Rachunek.
K výsledné podobě vedly týdny experimentování pro vyvinutí základní desky o rozměrech 60 x 100 cm a tloušťce 3 cm. Na výrobu jedné desky se využije 45 kilogramů starých papírových katalogů a 10 litrů disperzního lepidla. Hrubá deska se po vysušení ořeže, ručně obrousí a vyleští. Posledním krokem je penetrace, aby byl materiál nesavý a otíratelný.
Prototyp své desky SKARTO designéři poprvé představili veřejnosti na zářijové přehlídce Czech Design Week 2020. V současnosti designéři s vývojovým týmem řeší, jak umožnit strojovou výrobu desek SKARTO. Následně by měly přijít na řadu samotné návrhy mobiliáře pro interiér Kongresového centra. Vizuál mobiliáře by měl podle vedení centra „korespondovat se silným výrazem interiérů KCP“.
Podle ředitelky centra Lenky Žlebkové nabízí projekt smysluplné využítí pro nepoužité marketingové materiály KCP, jako jsou katalogy, brožury, obálky či papíry se zastaralými informacemi, kterých se v centru za řadu let nastřádalo velké množství. „Nejjednodušší by jistě bylo odvézt je do sběru nebo do spalovny, ale současné KCP seriózně usiluje o udržitelnost podnikání a ekologickou šetrnost,“ dodala Žlebková. Letos Kongresové centrum Praha také oslaví 40 let od svého otevření, tehdy ještě pod jménem Palác kultury.
„Jsem rád, že i tak velká instituce jako Kongresové centrum Praha překračuje obvyklé hranice korporátního smýšlení. Ačkoli designér musí často klienty vést a erudovat, vedení KCP souhlasilo se všemi podněty, které jsme s kolegou Matějem přinesli. Ve výsledku tak vznikne skutečně kvalitní produkt, reflektující hodnoty designu 21. století, včetně respektu k udržitelnosti,“ dodal Rachunek, podle kterého jejich návrh může být podnětem pro širokou veřejnost včetně dalších designérů či klientů, aby nad produkty a jejich materiálem přemýšleli v širším spektru.
Oba designéři se přitom dlouhodobě věnují tématu ekologie a upcyklace, tedy dávání odpadovým a nepotřebným materiálům nový účel. Tomáš Rachunek, student magisterského oboru v ateliéru Produktového designu na UMPRUM, již dříve například navrhl „recyklovaný“ batoh Re-Kånken pro švédskou značku Fjällräven či pro butik Nespresso interiér ze spotřebovaných hliníkových kapslí od kávy, jehož design byl inspirovaný ikonickými obkladovými deskami pražského metra A, které navrhl architekt a designér Jaroslav Otruba a barevně ztvárnil grafik Jiří Rathouský .
Matěj Matouš, jenž je absolvent Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara na ZČU v oboru grafického designu působí okolo sdílených dílen FABLAB či Markerspace, které se věnují tématu recyklace, upcyklace a celkové udržitelnosti.