Přes internet, pomocí online výstavy, představují už podruhé své klauzurní práce také studenti Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. V rámci Zimní sklizně studenti představují jak svoji klauzurní tvorbu a semestrální projekty, tak svůj postupný vývoj během studia.
Pandemie koronaviru přinutila již podruhé závěrečnou tvorbu představit pouze online. V krátkosti můžeme říct, že i přes omezení v podobě izolace a přísných vládních opatření si s tvorbou dobře poradili i ti studenti, pro které digitální prostředí není hlavním médiem.
Přinášíme přiblížení všech 16 ateliérů školy, které se zaměřují na design, užité umění, grafický design, fotografii a elektronický obraz, doplněné o odkazy na další tvorbu i mimo rámec Zimní sklizně.
Ateliér Oděvní a textilní design
Ateliér oděvního a textilního designu, který vede Jan C. Löbl, zadal studentům témata, které řeší vztah společnosti s jejím diktátém a které hledají hranice mezi svazujícími konvecemi a kýčem.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a webové stránky ateliéru.
Ateliér Přírodní materiály
Každý ročník ateliéru Přírodní materiály, který vedou Robert Vlasák a Jan Krtička, dostal jiné klauzurní téma s odkazem na jejich předchozí zkušenosti a postupné experimentování s materiálem. Studenti tak rozpracovali mimo jiné materiálové studie, komiks či design užitečné věci.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram a Facebook ateliéru.
Ateliér Sklo
Pro studenty ateliéru Sklo vybral vedoucí Marcel Mochal téma Opuštěného ostrava v reakci na nastalou izolaci způsobenou pandemii koronaviru. Studenti tak měli navrhnout objekt nebo produkt pro pobyt na opuštěném ostrově. Studenti závěrečných ročníků pak pracovali na svých diplomových nebo bakalářských pracích.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram a Facebook ateliéru.
Ateliér Design keramiky
Studenti ateliéru Design keramiky, který vede Antonín Tomášek, dostali téma konvice s monogramem, konkrétně grafickou značkou pro navrženou konvici.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram a Facebook ateliéru.
Ateliér Produktový design
Karoserii na zmenšený model vodíkové vozu dostali jako téma pro zimní semester studenti ateliéru Produktový design, který vede Jan Čapek. Studenti téma vzali po svém, někteří se tak vrhli na seriózní designové studie, jiný zabrousili do vize blízké budoucnosti a někteří připravili RC model autíčka.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook, a webové stránky ateliéru.
Ateliér Design interiéru
Mezi zadaná témata zimního semestru studentů ateliéru Design interiéru, který vede Jan Fišer, bylo kromě konstrukce altánu na základě aplikace rostliného, nebo živočišného motivu, a návrhu mezonetového domu do konkrétní zástavby, také návrh památníku letcům RAF do pietního území Lidic, který vycházel přímo z požadavků zdejších obyvatel.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram a Facebook ateliéru.
Ateliér Grafický design I
Studenti ateliéru Grafický design I, který vede Karel Míšek, kromě přípravy publikace SMART k mezifakultnímu projektu, hledali vlastní témata na základě konkrétních problému a se zapracováním vlastního grafického řešení. První ročník pak navrhoval poštovní známky, zatímco poslední ročníky volily témata, které jsou předstupněm závěrečné práce.
Během zimního semestru také vznikl Instagramový účet, k práci Slovíčkář studentky 1. magisterského ročníku Juliány Sedlákové, či aplikace pro milovníky pečení a domácí cukrařiny od studentky 3. ročníku Martiny Shořovské.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a webová stránka ateliéru.
Ateliér Grafický design II
Práce studentů ateliéru Grafický design II, který vede Michal Slejška, zahrnovaly sadu emotikonů navazující na téma plakátu, na kterém pracovali během semestru a které navazují na téma plakátu, kterému se věnovali během zimního semestru a které přibližují oblíbenou činnost každého ze studentů. Klauzurní práce pak představuje vyústění v podobě propagačního posteru.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a webové stránky ateliéru.
Ateliér Vizuální design
Vedoucí ateliéru Vizuální design Michaela Labudová a Pavel Frič nechali studenty vyznat se svých „guilty pleasure“, neboli provinilého potěšení a přenést je na plakát.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a webové stránky ateliéru.
Ateliér Aplikovaná a reklamní fotografie
Studenti ateliéru Aplikovaná a reklamní fotografie, který vedou Jiří Thýn a Václav Kopecký, měli individuální témata, které často přesahovala do dalších médií.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook, a webové stránky ateliéru.
Ateliér Fotografie
Kromě vlastního tématu dostali studenti ateliéru Fotografie, který vede Lukáš Jasanský, druhé téma v závislosti na ročníku: environment, portrét, ilustrace knihy a kompozice/téma čtverce.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a Tumblr ateliéru.
Ateliér Fine Art – Photography
K motivu ostrova se v zimním semestru obrátil i ateliér Fine Art – Photography, který vede Zdena Kolečková a který je určen absolventům bakalářských uměleckých oborů. Téma Islanders/Ostrované odkazuje k pandemii koronaviru a izolaci, ke které jsme nuceni, a představuje „autentickou intimní výpoveď o časech, které žijeme, a o prostorech, jež obýváme“.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně.
Ateliér Digitální media
Volné téma převládlo i v ateliéru Digitální media, který vede Michaela Thelenová. Studenti se věnovali jak osobním tématům, tak odkazovali i na aktuální společenskou problematiku. Někteří také do klauzurních prací rozpracovali vymezené semestrální práce, kdy 1. ročníky se zabývali tématem rodiny, vyšší pak rekultivačním jezerem Milada. Nedrželi se přitom striktně digitálnímu médiu, ale také malbě, grafické, preformance či sochařským experimentům.
Odkazy na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook, Vimeo a webové stránky ateliéru.
Ateliér Time – Based media
Volné téma také v zimním semestru zvolili v taliéru Time-Based media, který se na audiovizuál v současné umění a který vede Daniel Hanzlík. Studenti přiblížili současnou situaci kulturního a společenského dění vlastním komentářem a kritickým zkoumání prostředků digitálním médií a internetu.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a Vimeo ateliéru.
Ateliér Interaktivní media
Jako cestu světla, hledání světla na konci tunelu, pojali práce zimního semestru studenti ateliéru Interaktivní media, který vede Pavel Kopřiva. Studenti tak pracovali jak s fyzikální podstatou, tak jeho společenským dopadům i vztahům k jeho opaku, tmě.
Odkaz na stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a webové stránky ateliéru.
Ateliér Objekt – Prostor – Akce
Volnou ruku dostali studenti i ve třetím ateliéru Katedry elektronického obrazu, ateliéru Objekt – Prostor – Akce, který vede Jiří Kovanda a který se zaměřuje především na performance.
Odkaz stránky ateliéru v rámci Zimní sklizně. Instagram, Facebook a Tumblr ateliéru.