Obuvnický průmysl má v Česku silnou tradici, což dokazují stalé nově vznikající projekty zaměřené na obuv. K nim se řadí i nová značka PÁR, která se ke svému českému původu hrdě hlasí i například ilustracemi na podrážkách. Za PÁRem stojí duo Jan Kloss a Darina Zavadilová, kteří své zkušenosti nasbírali už s předchozí značkou BOTAS 66. Boty přitom nejsou to jediné, v čem má podnikatelské duo PÁRu ambici prorazit.

PÁR balancuje mezi městem a přírodou, technologií a tradicí. Spojuje v sobě vše, co nás baví a obklopuje. Od hudby a umění, přes design, architekturu, až po výlety po Čechách i do zahraničí. PÁR je zodpovědná lokální značka, jakou bychom sami rádi objevili a dále sledovali, protože nikdy není jasné, s čím přijde příště,“ vysvětlil k nové značce grafický designér Jan Kloss.

První barevně hravá kolekce nové značky PÁR dua Jana Klosse a Dariny Zavadilové. Foto parprague.com

Spolupráce Klosse a Zavadilové začala právě na předchozí značce BOTAS 66, kterou jako školní projekt vymyslel Kloss společně s designérem Jakubem Koroušem při studiích na UMPRUM a se kterou se taktéž dokázali prosadit na zahraničních trzích. Od této značky upustili v roce 2019 pro neshody se společností BOTAS, která původně školský projekt převzala pod sebe, a začali se plně věnovat přípravě nového obuvnického projektu.

Zkušenosti mají ale také například s projekty v rámci kreativní skupiny OKOLO, streetwearové značky Rap či festivalu designSUPERMARKET.

Boty PÁR, se kterými dvojice nyní přišla na trh, připravovali poslední tři roky. Ke spolupráci navíc přizvali českou designérku obuvy Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro španělskou značku Camper a obuv navrhuje také pod vlastní značkou Cutulum. V návrzích Horčíkové nechal pár volnou ruku.

„Boty PÁR jsou výstupem testů a úvah o tom, jak dohromady poskládat jednotlivé díly, ze kterých je bota ušitá a slepená, tak, aby podporovaly přirozenou ergonomii, pohodlné nošení a kvalitu. Jsou to boty, kde není žádný komponent navíc a kde každý dílec má svůj smysl,“ říká Horčíková.

Model nazvaný 90s odkazuje divoký styl outdorové módy poslední dekády 20. století. Foto parprague.com

Výsledkem je univerzální produkt, který kombinuje pohodlnost tenisek a nadčasovou a reprezentativní podobu mokasínových bot. Navíc zabalený do sytých barev, které z PÁRu činí výrazný módní doplněk vhodný pro širokou škálu dresscodů. Z první představené barevné kolekce bezesporu vyčnívá model nazvaný 90s. Ten odkazuje k divoké, až křiklavé estetice poslední dekády 20. století, která se nyní pozvolna navrací. V nabídce jsou však i boty vyvedé v konzervativnějších barvách bílé a černé.

S PÁRem nejen bot

K vyzdvihnutí českého původu pak zdobí podrážky bot ilustrace Jana Klosse a Matěje Činčery vyzobrazující českou a zejména pražskou krajinu včetně architektonických dominant. Podle Klosse se jedná o cílený kontrast k jinak střídměji navrhnutému svršku bot.

Podrážky bot zdobí ilustrace Jana Klosse a Matěje Činčery vyzobrazující české dominanty. Foto parprague.com

Zatímco design a návrh zůstává český, výsledné boty zatím nechávají výrabět v Portugalsku. Podle Zavadilové v tom hrála role pragmatičnost, do budoucna by však rádi směřovali k vlastní výrobě v Česku.

„České obuvnické tradice si vážíme, a proto jsme původně počítali s tím, že budeme vyrábět v České republice a věnovali jsme tomu hodně času a energie. U oslovených výrobců byl ale velký problém s kapacitou výroby a dlouhými dodacími termíny. Zároveň zde nejsou dostupné potřebné materiály a technologie, takže by se stejně většina komponentů a materiálů musela dovážet z různých koutů Evropy,“ vysvětlila Zavadilová.

Na své první návštěvníky čeká také jejich kamenný obchod v ulici Skořepka v centru Prahy. Foto Tomáš Souček

Podle jejich slov navíc přistupují k otázce udržitelnosti realisticky, avšak co nejzodpovědněji. „Na nic si nehrajeme. Prostě vyrábíme boty a přistupujeme k tomu co nejzodpovědněji. Ve všem, co děláme, pracujeme s konceptem minimalismu, zero-waste, snažíme se co nejvíce zjednodušit logistiku. Naším cílem je vyrábět boty a další designové produkty, které vydrží a jen tak nepřestanou svého majitele bavit,“ dodala Zavadilová.

Ambici mají totiž prodávat nejen boty a doplňky k nim, ale i další produkty ve spolupráci s českými designéry. Prvním takovým produktem jsou ručně foukané sklenice od designéra Jakuba Pollága, které se vyrábí v tradiční sklářské lokalitě severních Čech, konkrétně v Kamenickém Šenově. V blízké době by měl mezi produkty přibýt také parfém od Kateřiny Šantrochové, která tvoří pod vlastní značkou Scent Roche.

Designér Jakub Pollág pro značku PÁR navrhl sérii ručné foukaných sklenic. Foto parprague.com

S BOTAS 66 dokázali odstartovat revival tenisek, s novou značkou PÁR mají nyní ambici prorazit nejen na českém trhu ale i v zahraničí. Vyhlídnuté už mají i daleké Japonsko. Země je jim podle Zavadilové blízká nejen z cestovatelských důvodů, ale také svými protiklady, kdy se silné tradice mísí s důrazem na pokrokovost.

Boty PÁR lze zatím koupit pouze přes e-shop. Přichystané už mají i kamenné obchody, jeden v centru Prahy a druhý na Žižkově, nyní se už čeká jen na rozvolnění vládních opatřeních spojených s epidemickou situací v Česku.

Foto Tomáš Souček