Až do neděle probíhá obnovený Signal Festival, který se po loňském zrušení pouhý týden před zahájením kvůli protikoronavirovým nařízením vrátil do centra Prahy s dvěma desítkami instalací.

Hlavní téma devátého ročníku festivalu zní Plan C a schovají se pod ním jak otázky udržitelného rozvoje a životního prostředí, tak také ohlednutí za pandemií, která se nás drží už skoro dva roky. Program, který probíhá vždy od sedmi večer do půlnoci, je rozdělen do tří tras, kromě Starého Města a Karlína se letos festival světla přesunul i do Holešovic.

08_Milena Dopitova_Jeff_Vodni elektrarna Stvanice
Pohyblivá instalace „Jeff“ umělkyně Mileny Dopitová umístěná na ostrově Štvanice připomíná čerpadlo určené k těžbě ropy. Zdroj Signal Festival

Nad rámec klasických instalací a videomappingů letos Signal Festival vstoupil i do rozšířené reality. Díky tomu nabízí čtvrtou trasu, která lidem zpřístupní šest instalací v ulicích Karlína skrze mobilní telefony. Potřeba je k tomu speciální aplikace Signal AR a narozdíl od ostatních instalací jsou přístupné jen za denního světla. Podle organizátorů však virtuální instalace zůstanou v Karlíně dlouhodobě.

Jedna z šesti virtuálních instalací v Karlíně „XY“ vizuálního umělce Jana Hladila autora futuristických vizuálních konceptů s pseudonymem AOKU

Hlavním tahákem letošního ročníku je ale doposud největší instalace, kterou organizátoři v rámci festivalu připravili. Vnitřek haly Průmyslového paláce proměnilo barcelonské multidisciplinární studio Onionlab v memento příležitosti, kterou koronavirová pandemie v otázce řešení klimatických změn nabídla. „Superar“ se v hale představuje na třech velkoformátových obrazovkách a díky 3D projekci vystoupí až přímo k divákům.

02_Živý les, Kateřina Blahutová, Stromovka
Hlavním tahákem letošního ročníku je projekce „Superar“ od barcelonského studia Onionlab v hale Průmyslového paláce na Výstavišti Praha. Zdroj Signal Festival

Mezi nejvýraznější tuzemská jména pak patří umělkyně Milena Dopitová s instalací „Jeff“ na ostrově Štvanice, vizuální experimentátor Jiří Černický, který v Kasárně Karlín přichystal projekci „Archaické aktuality“ pracující s fenoménem bioluminescence, či designérské duo Vrtiška a Žák, absolventi produktového designu UMPRUM a jejich interaktivní instalace „Rozkvétání zahrady“ na budově Centrály Kooperativy v Karlíně.

04_Jiri Cernicky_Archaicke aktuality_Kasarna Karlin 1.png
Vizuální experimentátor Jiří Černický si v Kasárně Karlín v rámci instalace „Archaické aktuality“ pohrává s efektem bioluminescence. Zdroj Signal Festival

Kromě vítězů letošní otevřené studentské výzvy Ceny Neon Vítězslava Plavce a Filipa Zemana, jejichž instalace „Simulakra“ je umístěna v Kasárně Karlín, letos dostala prostor i loňská vítězka soutěže Signal Calling multidisciplinární designérka působicí v Praze a v Reykjavíku Kateřina Blahutová. Ta nechala ve Stromovce vyrůst světelný „Živý les„, připodobnění zdevastovaného lesu, který dokáže uvést v život automat na mince. Získaný výtěžek pak bude směřován na novou výsadbu a zalesňování.

02_Živý les, Kateřina Blahutová, Stromovka
Letos se představuje i instalace „Živý les“ loňské výherkyně výzvy Signal Calling multidisciplinární designérky Kateřiny Blahutové. Zdroj Signal Festival

Většina instalací je zdarma. Vstupenky je nutné si zakoupit pouze na placené instalace, které se nacházejí v Průmyslovém paláci, Planetáriu Praha a Hauch Gallery. Vstup na vnitřní instalace je možný pouze s respirátorem a po náležitém prokázání bezinfekčnosti.

Signal Pass lze na místě pořídit za 300 Kč. Zcela samostatně lze pouze přímo na místě koupit také vstupenku na instalaci „SuperarL v Průmyslovém paláci za 100 Kč.