Letošní, již pomalu končící rok 2021 byl v lecčem hektický, ale i dynamický, což se výrazně projevilo i v designové úrodě, která zejména v podání mladých designérů a značek ukázala, že design u nás v Česku rozhodně neztrácí dech. Právě naopak dokáže hledat nové cesty a napojovat se na světové trendy i přes nastavované překážky.
Překvapení i nadšení přinesly nové kolekce, projekty i utvořené spolupráce mezi mladými designéry. K závěru roku vám tak rádi přinášíme výběr z toho, co letos zaujalo, o čem se mluvilo a o kom v dalších letech ještě uslyšíme. Přejeme vám hezké svátky.
Scene Collection od dua Mikolášková & Drobná
Uniknout před současnou situací a vytvořit si vlastní poetický svět. To stálo za novou spoluprací dvou nadaných mladých designérek. Kristýna Mikolášková, studentka ateliéru K.O.V pod vedením Evy Eisler na UMPRUM a Tereza Drobná, jež působí jako interní designérka Preciosy, se sice poznaly už při společných studiích designu na ČVUT, teprve pandemie ale spojila dohromady i jejich tvorbu.
Na podzim doslova okouzlily se svou Scene Collection, kolekcí kovových bytových doplňků, které jakoby si odskočily z divadelního jeviště. Designérky za své pojetí scénografické kolekce získaly cenu Czech Design Award za Nejlepší instalaci, nominaci za nejlepší instalaci si pak vysloužily i na cenách Designbloku. Scene Collection však nepředstavuje jediný jejich společný projekt, spoustu nápadu chystají i do dalšího roku, tudíž je na co se těšit.
Vstup značky KLIMCHI na český trh
Mladá sklářská značka KLIMCHI o sobě letos dala vědět. Pod taktovkou designéra Františka Jungvirta, který působí jakožto umělecký ředitel KLIMCHI zaujala s každou kolekcí, kterou uvedla do prodeje, od Shadows přes Felicity až po Drama.
V září značka KLIMCHI, která sídlí ve sklárně Jílek v Kamenickém Šenově a která sklidila úspěch už v zahraničí, vstoupila oficiálně na český trh, což se jí podařilo pokřtít i cenou Czech Design Award za kolekce Shadows a Drama na festivalu Czech Design Week. Nyní čerstvě před Vánoci přichází s živelnou kolekcí čtyř ručně vyráběných svíček, jež propojují smyslový čichový i vizuální požitek.
Tititi svět od Terezy Talichové
S každou novou kolekcí dřevěných ručně malovaných figurek Tititi, jež volně plují mezi uměleckým objektem a unikátní hračkou, se jejich koncept designérka Tereza Talichová snaží posouvat o něco dál. Ať už se jedná o tematicky pojaté série, kinetické figurky, scénografické vyobrazení, maňásky na prst i nově velkorozměrné postavičky, Talichová svůj Tititi svět neustále rozšiřuje.
Příští rok se můžeme taktéž těšit na samostatný výstavní projekt Tititi ve spolupráci s pražským Uměleckoprůmyslovým muzeem, které samo některé z barevně abstraktních figurek pořídilo do své sbírky.
Výbuch barev Gréty Kušnírové
Mladá studentka pražské UMPRUM Gréta Kušnírová se našla v propojení designu a volného umění skrze keramiku. Z její tvorby je patrné, že pro barvy a expresivní vyjádření emocí nejde daleko. Sterilnost a fádnost jí je cizí. Naopak se snaží na zažité předměty nahlížet novou optikou, což přesně potvrdila svou letošní kolekcí POCHMURNY, kterou se ji podařilo dostat do širšího povědomí. Původně semestrální zadání v Ateliéru keramiky a porcelánu, které vycházelo ze studia pravěkých technik, přetavila v osvěžující kritiku současného funerálního designu.
Na první pohled excentrické pojetí posledních schránek pro uchování popela zesnulého vychází z propracovaného pojetí vztahu pravěkých kultur k pohřebních rituálů, na rozdíl od současné nabídky neosobních až chladných uren, POCHMURNY od Kušnírové přímo vyzývají k umístění na reprezentativní místo, kde nejen zaujmou, ale povzbudí k hezkým vzpomínkám na zesnulého. Za kolekci také Kušnírová letos obdržela Cenu festivalu Czech Design Week v rámci cen Czech Design Award.
Propojení skla a nábytku / Tomáš Kučera a Monotropa
Letošní rok byl zkouškou, se kterou se dokázal zdárně popasovat, také pro designéra a studenta Ateliéru skla na UMPRUM Tomáše Kučery. Nadaný designér, který působí i ve studiu Dechem rád se sklem propojuje další materiály a nahlíží na tvorbu s rozmyslem a pečlivou přípravou.
Kučera také čerstvě zahájil spolupráci s novým designovým studiem Monotropa, které ve svých nábytkářských kolekcí čerpá inspiraci multilokálního životního stylu s důrazem na slow-life a využití přírodních a opětovně využívaných materiálů.
Kombinace Anny Jožové a Vlastimila Šenkýře
Rozšířit vzájemné přátelství i v tvůrčí oblasti a společně připravit vlastní kolekce se letos rozhodli i designéři Anna Jožová a Vlastimil Šenkýř. Studentku Ateliéru skla na UMPRUM a multidisciplinárního designéra spojuje kromě záliby ve sklářské tvorbě taktéž zájem o experimentování s materiálovými a tvarovými možnostmi skla.
Přes léto duo představilo první výsledek společné práce, kolekci tvarově atypických a na sebe skladatelných váz Kombo, které se rozšířilo postupně rozšířilo o svítidla . V ní rozvinuli techniky typické pro jejich tvorbu od ledování po využití slídy a různých oxidů kovů. Přišli také s vlastní tajnou „hadí“ směsí, která na povrchu vázy vytváří dekor podobný právě hadí kůži. Kolekce Kombo také dala názvu jejich studiu, v rámci kterého se chtějí společně zaměřit nad rámec své vlastní autorské tvorby i komerčnějším projektům.
Flexibilní design pro každého od Varieda
Nabídnout lidem možnost podílet se na výsledném designu vlastního kusu nábytku stálo u vzniku slovenské značky Variedo. Její zakladatelka Kristína Imrichová dokázala vytvořit dynamický tým, který ve spolupráci s různými designéry přichází s nápaditými nadčasovými a propracovanými kolekcemi. Konečná produkt přitom závisí na výběru zákazníka, který si pomocí jejich konfigurátoru může zvolit vlastní podobu skříňky.
Letos na podzim se Variedo rozhodlo posunout svou myšlenku dále a pochlubilo se s prvním prototypem modulárních kuchyní, které umožňují objednávat na míru.
Sladké pohádky od Terezy Slukové
Designérka a umělkyně Tereza Sluková, která ráda experimentuje s technickými vlastnostmi keramických hmot, zaujala už na jaře letošního roku, kdy zaujala kolekcí velkoformátových keramických plastik Cukrátka. Inspiraci přitom čerpala z cukrových soch, které ještě před porcelánem v minulosti zdobily jídelní tabule. V tvorbě Slukové často nechybí pohádkové a bezstarostné alegorie, které dodávají jejím keramickým sochám punc jakoby z jiného světa.
Potvrzení úspěchu Lexové & Smetany
Produktoví designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana spolu tvoří už od roku 2018. Odchovaní Ateliérem produktového designu často pracují s čistými, avšak do detailu ozvláštněnými tvary a v každé nové kolekci rádi přichází s novou nápaditou funkcí, která skvěle zapadne do interiéru i veřejného prostoru. Letos po třech letech studio Lexová & Smetana obhájilo cenu Designbloku, tentokrát v kategorii nejlepší novinka designéra za kolekci konferenčních stolků SWELL.
Výrazný zásah Dominiky Petrtýlové
Designérka a malířka skla Dominika Petrtýlová, která nachází inspiraci zejména v propojování historických slohů a současné městské architektury, letos zdárně opustila sklářský ateliér na pražské UMPRUM, kde dokončovala magisterská studia s diplomovou prací Prague Jungle Vases, které představují její intenzivní vyznání Praze a jejímu pulzujícímu životu. Na UMPRUM však pokračuje dále v rámci post-mag programu k pomoci dalším studentům rozvinout jejich potenciál i potenciál nových dílen v Technologickém centru školy v Mikulandské.
I když Petrtýlová během letošního roku dokončovala své studium, neustávala ani v tvorbě a dokázala se pořádně zviditelnit, ať už různými foto projekty, tak i svou prezentací na českých přehlídkách. Zatímco diplomová práce Petrtýlové postoupila až do finále Diploma Selection na Designbloku, na Czech Design Weeku navázala na předcházející dílo Vandal Object a představila hravé Newvandal objekty pro změnu inspirované barvami švýcarské Basileje.
Kovové Space of Space
Za názvem Space of Space se ukrývá mladé studio kovového nábytku, které založili bratři Jakub a Martin Klimešovi už v loňském roce. Letos na podzim si ale odbyli svou premiéru na Designbloku a hned se stali jedním z hlavních taháků designové přehlídky, získali také cenu za nejlepší bytové doplňky. Už dříve si přitom jejich ohýbaných a lakovaných stolků všiml i zahraniční Dezeen, letos pak rozšířili svou nabídku o kolekce interiérových doplňků.
Čerstvá krev novinové ilustrace / Petr Polák
Ilustrace nadaného studenta Ateliéru ilustrace a grafiky Petra Poláka jste určitě nepřehlédli, jeho kresby pravidelně zdobí stránky českého Deníku N, přispívá ale i do dalších titulů, čímž potvrzuje, že práce rychle a na koleni bez kompromisu na kvalitě mu není cizí. Snadno jsou přitom v jeho ručně tvořených ilustrací rozpoznatelné fantaskní a poetické prvky. Tvorbu mladého ilustrátora se tak vyplatí sledovat i do budoucna.
Keramika jako plátno v podání Pauly Benčaťové
Práce s keramikou byla pro Paulu Benčaťovou až náhradní volba, původně se nadaná designérka chtěla vrhnout na ilustraci a grafickou tvorbu. Ty však snadno nalezla i v keramickém ateliéru na pražské UMPRUM. S keramikou tak pracuje jako s plátnem v prostoru, do kterého ráda vnáší pro ní typickou paletu barev a emocí. V současnosti působí Benčaťová na roční stáží v National Academy of Arts v Oslu.
Kouzelné fotografie Anny Pleslové
Bilanční výběr letošního roku zakončíme s fotografií, protože profesionální nafocení produktů a kolekcí je nezbytnou součástí prezentace každého designéra. Bez dobrého nafocení se jejich tvorba dostává daleko hůře do světa a mediálního prostředí. Letos potvrdila fotografka Anna Pleslová, že během posledních let u nás vykrystalizoval nový talent, na který se spoléhá čím dál více mladých designérů. Její fotografie byly letos nepřehlédnutelné.